Parkovanie na verejných priestranstvách – „ryža“ pre súkromné firmy

Autor: Katarína Augustinič | 1.2.2012 o 7:29 | (upravené 1.2.2012 o 7:34) Karma článku: 7,09 | Prečítané:  1301x

Raz som kdesi čítala, že v priemere osobný automobil strávi viac ako polovicu z celkového prevádzkového času parkovaním. Parkovacie miesta preto - logicky - musia byť nevyhnutnou súčasťou osobnej automobilovej dopravy. Štát, ktorý vyberá skoro 50%-nú daň z motorových palív, cestnú daň a daň z motorových vozidiel by mal z týchto peňazí budovať v spolupráci so samosprávami verejné parkovacie miesta.

V USA a západnej Európe sú bežné poschodové parkovacie domy. Patria k mestskej urbanizácii. Miesta v nich sú za symbolický poplatok, ktorý pokrýva honorár pre strážnu službu.

V Rakúsku zas platí zákon, že autá bez platnej technickej a emisnej kontroly nemôžu parkovať na verejných priestranstvách.

U nás k mestskej urbanizácii patrí skôr zvyk developerov zahrnúť “povinné” parkovacie miesta do projektu stavby, no po jej skolaudovaní ich nájomníkom predávajú za nehorázne peniaze. Dôsledkom toho sú prázdne parkoviská v a pri novostavbách a preplnené chodníky a verejné priestranstvá.

Riešením bude asi opäť (žiaľ musím sa k tomu stále vracať ale je to tak) efektívne nastavenie legislatívy a budovanie nových parkovacích miest v spolupráci so samosprávami. Taktiež transparentný výber parkovného na verejných priestranstvách.

 

Nedá mi tiež nespomenúť riešenie “park and ride” (parkuj a cestuj), ktoré sa javí ako najvhodnejšie pre obyvateľov iných miest, ktorí cestujú napr. do Bratislavy za prácou. Mesto by im vytvorilo vo svojich okrajových častiach podmienky na bezplatné parkovanie, kde by zaparkovali bez problémov a do centra by sa presúvali pomocou MHD, ktorá by ich kyvadlovo vozila do mesta. Rieši sa tak viacero problémov naraz - od emisií, cez hlučnosť, preplnenosť centra automobilmi až po problémy s parkovaním...

Predstavte si, že by to u nás fungovalo ako v Kalifornii, kde sa na ulici na jednom mieste môže parkovať maximálne 72 hodín... http://natankuj.sme.sk/c/6053712/v-amerike-sa-na-ulici-nesmie-parkovat-dlhsie-ako-3-dni.html

Nie je totiž možné, že na mnohých parkoviskách v Bratislave stále zaberajú miesto vraky, že niektorí bezohľadní spoluobčania parkujú auto priamo pred vchodom do bytového domu, cez 2 parkovacie miesta naraz, alebo zavadzajú na chodníku len preto, že “poznajú niekoho na polícii” alebo si po známosti vybavili značku “vozíčkara” ale pritom jazdia na čiernom Mercedese typu SUV, alebo na Hummer za minimálne 100 tisíc Eur... Občas som si všimla aj iné luxusné autá napr. Hummera v parkujúceho v bratislavskom Starom meste na pešej zóne a má za oknom značku zdravotne postihnutého. Do takéhoto auta by sa človek na vozíku alebo inak telesne postihnutý v živote nedostal.

V tom prípade by vás iste pobavilo to, čo urobil primátor mesta Vilňus, A.Zoukas s jedným ilegálne zaparkovaným Mercedesom: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=V-fWN0FmcIU

Evidentný príklad toho ako súkromná firma “ryžuje” na parkovacích miestach máme priamo u nás  v Bratislave v Mestskej časti Staré mesto, kde spravuje verejné parkoviská, resp. parkovacie miesta súkromná spoločnosť. Mesto sa so spoločnosťou súdi, nakoľko je zmluva absolútne nevýhodná, navyše, keď si niekto nezakúpi lístok za parkovné, tak súkromná spoločnosť dá auto odtiahnuť. Môže ho však dať odtiahnuť len za prítomnosti polície, čiže najskôr volá mestskú políciu (ktorá to najnovšie údajne už nechce riešiť...) takže súkromná spoločnosť volá štátnu políciu, ktorá príde a následne za jej prítomnosti môžu auto odtiahnuť... Vzniká tak celkom absurdná situácia, keď polícia platená z našich daní stráži zisky súkromnej spoločnosti. Viac o tejto súkromnej spoločnosti sa dočítate tu:

http://bratislava.sme.sk/c/5403167/bps-park-prezentuje-sa-ze-mame-dobry-biznis.html

Na záver ešte spomeniem, že by som bola rada, keby sa vniesla absolútna transparentnosť do výberu súkromných parkovacích spoločností, ktoré spravujú parkovacie miesta v centrách jednotlivých miest na Slovensku. Aby sa nestalo, že budú vybrané spoločnosti, ktoré nedodržia podmienky, ktoré prisľúbili vo výberovom konaní, že sa vodiči a obyvatelia miest, ktorých sa to dotýka budú môcť dostatočne oboznámiť s jednotlivými návrhmi a podmienkami a k týmto sa slobodne vyjadriť, aby ich hlas mal majoritnú váhu pri konečnom rozhodovaní mestského zastupiteľstva, pretože by sa pri dlhodobej nevypovedateľnej zmluve mohli stať “väzňami” na vlastnej ulici a podobne...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V starostlivosti o srdce patríme medzi najhorších v Európe. Pozrite si rebríček

V prieskume Slovensko získalo nízke známky pre zlý životný štýl svojich obyvateľov a aj dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia.

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami Národnej banky.


Už ste čítali?