Nezaslúžime si cestovanie na európskej úrovni?

Autor: Katarína Augustinič | 2.3.2012 o 7:19 | Karma článku: 14,57 | Prečítané:  3837x

K modernej mestskej urbanizácii patrí efektívna hromadná doprava osôb. Ovplyvňuje život a tvár celých miest. Tam, kde chýba, sú ulice a chodníky zaplnené autami a chodci musia prekonávať mnoho nebezpečných situácií a prekážok. O denno-dennej realite dopravných zápch ani nehovoriac. Žalostné je, že situácia sa zhoršuje plošne a teda aj v centre, kde je popri peších zónach najciteľnejšia.

Hlučné autá prekážajú a ohrozujú ostatných a situácia začína byť čoraz neúnosnejšia. Problém sa dá vyriešiť len tak, že vodičom osobných áut ponúkneme rýchlu a fungujúcu alternatívu. Tou naša súčasná mestská hromadná doprava žiaľ nie je.

Staré električky sú naozaj staré. Veď ich priemerný vek je 19,4 roku (a to je ešte tento údaj skreslený, pretože po generálnej oprave sa chápe ako nová). Za stavom dopravného prostriedku nezaostáva ani dráha, po ktorej sa pohybuje. Preto sa električky v niektorých úsekoch medzi jednotlivými zastávkami presúvajú veľmi pomaly. Električková trať v Dúbravke je v takom stave, že Dopravný podnik bol nútený ešte znížiť v niektorých úsekoch rýchlosť na 10km/h, práve kvôli katastrofálnemu stavu trate. Ešte je možné časom viac obmedziť rýchlosť pri zhoršení stavu, ale uznáte sami, potom to z Dúbravky do Starého mesta rýchlejšie asi zabehnete.

Do presluhujúcich električiek, trolejbusov i autobusov sa ťažko nastupuje, v zime je v nich zima, cez nedoliehajúce či poškodené tesnenie počas dažďa často zateká cez škáry, ponad dvere prefukuje.

V lete sú staré vozidlá z dôvodu cirkulácie tepla od motora prekúrené, pre nedostatočné vetranie, alebo nefungujúcu klimatizáciu, ak tam vôbec je.

Myslím, že žalostnú situáciu Dopravného podniku dotvára fakt, že nemáme ani na to, aby sme si kúpili vyradené, ale pojazdné električky z Prahy, respektíve na ich prispôsobenie pre naše podmienky. Praha totiž kupuje nové.

Cestujúcich určite netešia ani výluky či obmedzenia na trasách. Momentálne pozastavenie premávky električkovej trasy na Hlavnú železnicu v Bratislave, alebo uzavretie nedávno zrekonštruovaného tunela je toho príkladom.

Dopravný podnik v spolupráci s mestom v takýchto prípadoch síce poskytuje dočasné riešenie v podobe náhradných (zväčša autobusových spojov), o zvýšení celkového komfortu pre cestujúcich sa však nedá hovoriť. Najmä, ak “Pripravenú rekonštrukciu s predpokladanými nákladmi cca 9 miliónov EUR však nie je možné realizovať, keďže časť úseku má v nájme súkromný investor," ako sa píše v oficiálnom stanovisku Dopravného podniku Bratislava. Navyše, ani Mesto ani Dopravný podnik nemá na túto rekonštrukciu dostatok finančných prostriedkov.

A ja sa pýtam, kde sa stala chyba?

No, tých sa stalo viac. Zhodiť to na neschopné bývalé vedenie by bolo najjednoduchšie. Aj keď, keby nezadĺžili dopravný podnik natoľko, že dnes sa nevie ani nadýchnuť (celková zadĺženosť je cca 75 mil EUR), tak by to bolo jednoduchšie. Ďalším problémom je populizmus poslancov, ktorí vytvárali divotvorné a absolútne nerentabilné linky, len aby si nahnali pred voľbami voličské hlasy. Zavádzali sa veľmi ľahko, ale zrušiť ich je už oveľa ťažšie. Mesto si objednáva viac výkonov (kilometrov) ako potom zaplatí a aj preto je prepravca každoročne v niekoľkomiliónovej strate.

Ale svitá na lepšie časy.

Tento rok po výmene vedenia je prvýkrát šanca očakávať vyrovnaný hospodársky výsledok. Podarilo sa nám presadiť obstaranie nového plánu obslužnosti územia, ktorý vypracuje externá firma a výsledok bude predstavovať optimálnu sieť s prihliadnutím na fakt, že všetky potrebné územia musia byť dostatočne obslúžené. Výsledkom bude úspora kilometrov (dnes DP jazdí viac ako 45 mil. vzkm). Je pravda, že to nebude populárne rozhodnutie, lebo ľudia si neradi zvykajú na zmeny, ale z dlhodobejšieho hľadiska to bude pre mesto a jeho obyvateľov výhodné. Rovnako je stále v hre stavba električky do Petržalky, financovaná z európskych zdrojov.

Ako však vyriešiť spokojnosť, resp. v tomto prípade nespokojnosť obyvateľov s komfortom cestovania? Som presvedčená, že by sme mali otvoriť “trh” – bratislavskú mestskú hromadnú dopravu – súkromným investorom. Dobrým príkladom je železničné spojenie Komárno – Bratislava – Komárno, kde investor nahradil ŽSR, náklady pre štát sú nižšie a komfort ako z inej vesmírnej galaxie. Tým pádom by sa DPMB mohol zmenšiť, zoptimalizovať a musel by investovať do obnovy vozového parku menej zdrojov. A okrem toho, konkurencia sa v mnohých prípadoch ukázala ako motor rozvoja.

Prečo by si teda aj bratislavskí cestujúci a návštevníci nezaslúžili cestovanie na európskej úrovni?


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V starostlivosti o srdce patríme medzi najhorších v Európe. Pozrite si rebríček

V prieskume Slovensko získalo nízke známky pre zlý životný štýl svojich obyvateľov a aj dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia.

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami Národnej banky.


Už ste čítali?