reklama

Štát si ma ako matku neváži !

Som matka dvoch detí. A tento štát si ma ako matku neváži ani trochu. Vôbec mi nedáva pocit, že som dôležitá, lebo tomuto štátu prinášam budúcnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)

Ďalsiu pracovnú silu, keď to pritiahnem za vlasy. Skôr mám pocit, že som na obtiaž, napriek tomu, že som pracovala a odvádzala donedávna nemalé odvody. Všetci kompetentní plačú, aký zlý je demografický vývoj, ako málo detí sa rodí na Slovensku, ako na našu generáciu tridsiatnikov už nebude mať kto robiť. Dôchodkový systém pomaly kolabuje. Všetci politici majú plné ústa toho, že treba zvýšiť pôrodnosť. No treba.

V tomto štáte sa rozkradne ročne viac peňazí ako si bežný človek vie predstaviť. Prečo sa potom nenájdu peniaze pre rodičov ?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vláda od 1.1.2016 zdvihla výšku materského príspevku na 70 % zo mzdy (teda denného vymeriavacieho základu). Nič moc, ale vďaka aj za to. To je suma, z ktorej sa dá vyžiť, vyplácaná je však len 34 týždňov. Matka, ktorá pred odchodom na materskú dovolenku nepracovala, dostane len rodičovský príspevok. Jeho výška je 203,20 Eur. A tá už je na smiech. Smiech cez slzy. V prvom rade si myslím, že matky, ktoré pred materskou dovolenkou pracovali, by rovnako mali dostávať rodičovský príspevok od narodenia dieťaťa, nie až po skončení materskej. Bolo by to spravodlivé. Teda súbeh materskej a rodičovského príspevku, by zabezpečil viac peňazí pre matky, ktoré pracovali. Zároveň si myslím, že je namieste predĺžiť vyplácanie materskej dávky minimálne na rok, do budúcnosti na rok a pol. Pretože po 34 týždňoch, keď vám príde prvý rodičovský príspevok v závratnej sume 203, 20 Eur, asi začnete premýšľať, či si niekto robí srandu. Napadne Vás čo kúpite skôr, či plienky, mlieko alebo zeleninu pre dieťatko. Je to almužna, z ktorej matka nepokryje pomaly náklady na dieťa, nieto ešte na seba. Matka, ktorá nemá partnera alebo rodinu, ktorá ju podrží, nemá šancu za túto sumu vyžiť. Poznám viac takých prípadov, kde matky doslova živoria. Práve v tomto období by sa o nich mal štát starať ako v bavlnke. Mali by mat pocit finančnej istoty, tak aby sa mohli venovať výchove svojho dieťaťa a nelámať si hlavu, čo kúpim, čo navarím a či mi ostane na nájom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A preto to chce pár radikálnych zmien. Ako som už písala vyššie, materskú dávku by mali matky dostávať minimálne rok (ideálne rok a pol) v súbehu s rodičovskám príspevkom. Ten ešte donedávna vláda sľubovala zvýšiť aspoň na 280 eur. Nestalo sa tak.

Po roku by sa mohla matka/otec rozhodnúť, koľko chce ostať na rodičovskej dovolenke a rodičovský príspevok by sa rozpočítal na toto obdobie. Teda ak by sa rozhodla osať doma ešte rok, tak 280 eur x 24 = 6720 eur – rozpočítané na rok je 560 eur na mesiac. Potom by mala matka možnosť umiestniť dieťa do škôlky, ktorú by štát mal garantovať. Ak ju nevie zabezpečiť, vyplatí príspevok na súkromnú škôlku. Každá dalšia vláda by sa mala zaviazať, že bude dvíhať výšku materského postupne až na 100 % mzdy a výšku rodičovského až na 500 eur/ mesiac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z almužny sa totiž dôstojne žiť nedá a myslím, že by sme mali prestať tolerovať, že nás tento štát stavia na okraj spoločnosti a vôbec ale vôbec si nás neváži. 

Katarína Augustinič

Katarína Augustinič

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som poslankyňou Hlavného mesta SR - Bratislavy za Nové Mesto. Predsedníčka poslaneckého klubu Bratislava Inak. Som človek s otvorenou hlavou a veľkým entuziazmom. V živote je pre mňa dôležitá empatia, intuícia a zdravý rozum. Myslím si, že v slovenskej politike je priveľa mužského ega a chýba viac ženského princípu :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu